torsdag 8 mars 2012

Våga vägra Ikea

Det är fortfarande långt, långt kvar tills det egentligen är dags att tänka på inredning och möbler till huset men jag kan inte låta bli. Det är ju den roliga biten.
Mycket av det vi inreder våra hem med idag tycker jag är rent skräp, mestadels bestående av spånskivor i olika färg och form. Jag ska försöka att inte lockas in på ikea för att snabbt köpa det som behövs utan istället tänka hållbart och långsiktigt. Det kanske kommer att ta lite längre tid men nu ska det bli bra, från början.

Jag har hittat Hammarö auktionsverk, bara några kilometer från huset. Vad sägs om en Carl Malmstens matsalsmöbel, utropspris 3000 kr, att jämföra med en matsalsgrupp från Ikea för 6000 kr. Både billigare och vackrare.


 Eller varför inte en kista att förvara barnens leksaker i, utropspris 800kr. Enligt auktionsfirmans information är den från 1700 talet, tänk vilken histora den måste ha. Ett alternativ till ikeas färgglada förvaring för samma pris.


När huset är nytt, utan en egen historia, tycker jag att äldre möbler och inredningsdetaljer ger en bättre balans och hemtrevnad. Det kanske även balanserar upp Andreas high tech nörderier från föregående inlägg.

/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar