måndag 5 mars 2012

En nörds bekännelser (eller varför det intelligenta hemmet är coolt)

Detta inlägg skrivs efter att Carro gått och lagt sig. Hon tycker jag är en nörd. Och nördar gillar elektronik. Nåväl, jag tänkte berätta om mina tankar när det gäller multimedia och intelligens i hemmet. Enligt min kära fru så är det inte jag som är intelligensen i hemmet, som håller på med detta nörderi.

//Nerd Mode On://

Ett intelligent hem handlar om att koppla samman olika funktioner, så att de styrs centralt och kan programmeras. Det kan handla om larm, belysning, värmesystem, etc. Den lösning jag tror jag vill ha är specad enligt följande:
  • Allt skall kunna styras från smartphone eller surfplatta
  • Multi Room-lösning för musik
  • Fjärrstyrd belysning med scheman
  • Samla elektronik, som förstärkare, dator, NAS etc på ett ställe
I vårt förra hus installerades högtalarsystem i taket. I vardagsrummet satt ett 5.1-system bestående av Sonance TR 621 och 623. Dessa monterades i taket i exakt avstämda lådor byggda i MDF. En Fidelity baslåda backade upp takhögtalarna. Allt drevs av en Pioneer VSX-AX4-receiver. Ljudet var mycket bra och systemet levde upp till mina förväntningar. I köket satt två stycken JBL takhögtalare installerade. Dessa hade inte platsbyggda lådor och imponerade inte med sitt ljud. Det lät platt och uddlöst jämfört med installationen i vardagsrummet.

En klar fördel med infällda högtalare är att det sparar plats. Ljudmässigt blir det i regel sämre än med fristående högtalare i samma prisklass men jag tycker inte att högtalare är vackra att se på och det är skönt att slippa ha dessa "möbler" som stora pidestaler i vardagsrummet. Det är nog den enda punkten där jag får Carros fulla stöd i detta...

Det system jag planerar i nya huset kommer bli mer omfattande än det gamla. Jag var mycket nöjd med Sonancehögtalarna så jag satsar på likadana. Multi Room-lösningen kommer innefatta kök, vardagsrum, bibliotek, badrum, allrum och stora sovrummet. Det blir två högtalare i varje rum, undantaget allrummet som får ett 5.1-system. För att driva högtalarna och koppla ihop systemet kommer jag använda mig av befintlig Pioneerreceiver samt Sonos produkter. www.sonos.com. Sonos har jag bara hört bra saker om. Förhoppningsvis kommer det funka som jag vill. Allt styrs från smartphone eller iPad, där Spotify blir musikkällan.

Belysningen kommer styras med prylar från Global Caché. Detta företag har en produkt som synkar ihop smartphone eller surfplatta med exempelvis TV och DVD, genom att använda WiFi. Dessutom har deras produkter kompabilitet med Nexas hela sortiment. Nexa tillverkar styrning för belysning och vägguttag. Allt sammantaget gör att till exempel en iPad agerar fjärrkontroll för TV, DVD och belysning. Det går också att programmera script, vilket innebär att exempelvis genom ett tryck på knappen "Film" på iPaden startar TV, DVD och all belysning i rummet dimmas ned till lämplig nivå. Även markiser, eller annan mörkläggningsutrustning går att koppla in. Möjligheterna är stora, när det gäller utbyggnaden av detta system.

Det finns system där ingen traditionell installation av elsystemet görs, utan allt är datoriserat. Jag vågar inte löpa linan fullt ut här, utan fegar och huset kommer få en vanlig elinstallation. Nexas produkter är sedan ett rent "add on" på det vanliga elsystemet. Det innebär att mottagare för fjärrstyrning monteras i apparatdosorna. Därefter sätts sändare upp i form av strömbrytare på väggen. Detta innebär att all belysning kan styras som vanligt (du kan pusta ut nu, Carro) men även styras från en iPad. Dessutom är det lätt att avinstallera och återställa allt om så önskas.

När det gäller den sista punkten, att samla all elektronik på ett och samma ställe, har jag inte riktigt funnit lösningen. För musiken är det relativt enkelt. Alla högtalarkablar dras till skrubben där all elektronik skall samlas. Sen är det bara att stapla Sonos-förstärkarna på varandra. När det gäller det som rör TV-mediat så är jag mer osäker. Jag har inte bilden klar av hur en bra lösning ser ut med en dator, eller server, som kan skicka media till hemmets alla TV:ar. Tids nog finner jag nog en bra lösning även på detta.

//Nerd Mode Off://



/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar