söndag 15 juli 2012

Surjord

Imorgon börjar Andreas snickra på garaget tillsammans med Kennet. Det ska bli väldigt spännande att se hur snabbt det börjar se ut som ett riktigt garage med väggar och tak. Vi har vattnat betongplattan hela helgen för att den ska brinna i lagom takt så nu ska den vara redo för att byggas på. Kanske kan vi få barnvakt någon dag den här veckan så att även jag kan vara med och snickra. När jag och Andreas jobbar med till exempel renovering eller att snickra tillsammans så har vi väldigt roligt. Ser fram mot att få lite skit, barnbajs räknas inte, under naglarna igen.
Nu när hus och markarbeten, peppar peppar, går bra så funderar jag på trädgården istället. När jag fyllde år fick jag en trädgårdsbok och i den har jag läst och fått lite inspiration. Jag har lärt mig att vi förmodligen har surjord då det växer tallar på marken vilket betyder att alla växter inte trivs på vår mark medan andra växter trivs mycket bra. Rhododendron är en av växterna som skulle stortrivas tillsammans med alla våra tallar.
Rhododendron trivs i surjord.
Förslag på trädgård

Jag har gjort en karta över hur trädgården ser ut och försökt få en överblick av hur den framtida trädgården kan se ut. Vi har tall, björk, rönn, en och asp på tomten. Vi ska behålla de flesta tallarna men ta bort många av björkarna för att få en skogskänsla med ljus som strilar genom träden. På den övre delen av tomten är det väldigt torrt och det växer massor av lingon och blåbär. Här tänker vi att vi ska försöka anlägga en gräsmatta men behålla en del av naturtomten. Det är mysigt att sätta sig i en tuva och plocka blåbar bara några meter från köksingången. På nedre delen är det djupare jordlager och ena delen är fuktig och den andra torr. Det växer hallon, asp, rönn och tallar såklart. Jag föreställer mig att mitt trädgårdsland ska få anläggas någonstans där nere.

Så här ser det ut på vår tomt en vanlig dag i juli.





/Carro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar