torsdag 3 maj 2012

Kaoset har börjat

Idag blev det full fart på bygget. Vägen börjar ta form och där grunden till huset skall vara är det utgrävt ned till berget. Magnus gör ett snyggt jobb och sorterar sten, rötter och jord i olika högar och fördelar ut massor efter behov. Det jobbas systematiskt och närmast pedantiskt. Det känns bra. Vad som känns mindre bra är logistiken av material. Idag behövdes markduk och ett lass med grus till vägen. Detta ledde till onödig försening och förvirring.

När det gäller vägen och VA så är jag och Carro formellt sett inte ansvariga byggherrar. Markägaren som vi köpt tomten av ansvarar för att exploatera detaljplanen, som innefattar väg och VA. Fast då allt jobb skall synkas med beredningen av vår tomt blir vi ändå indragna. Det innebär att det blir många kockar i soppan. Och många kockar i soppan är sällan, eller aldrig, effektivt. Idag fick jag göra en brandkårsutryckning för att få tag på en markduk. Markduken skulle ligga under gruset på vägen. Markägaren ansvarade för att få ut en lastbil fylld med grus till kl 13:30. Jag släppte allt jag hade på jobbet för att ge mig iväg för att finna en markduk. Beijer visade sig ha vad som behövdes men med leveranstid. Det dög inte. Efter lite lirkande fick jag själv åka till leverantören för att hämta duken. Stressa, stressa. Fixa släp, åka till leverantör, lasta, surra. Mot tomten. Slafsa i sig en baguette på vägen för att spara lite tid. Lasta av markduk och iväg. Allt levererat i tid men med stresshormoner i kroppen i nivå med en djurgårdare som disorienterat sig rakt in i Black army-klacken. Klockan 16 ringer Magnus och säger att det ännu inte kommit någon grusbil och att grustaget stängde halvfyra. Allt förgäves. Markägaren hävdar att det blivit missförstånd med lastbilscentralen. Utan att leta syndabockar så får vi nog hitta bättre lösning på materialinköpen. Det bästa, enligt mig, är att grävmaskinisten beställer det som behövs. Då är sannolikheten störst att rätt saker kommer när det behövs.

I bakgrunden: Jag och dumper-förare i konversation. I förgrunden: Lik inrullat i matta eller överflödig markduk? 

"Älskling, akta högen ! -Vilken höööög..." Eller nåt.

Vad som var bra idag var att skogsmaskinerna är på plats och att det blir riktigt vackert i landskapet när de öppnar upp i skogen. Dessutom slipper jag spendera kommande helg med att fälla träd med motorsågen. De träd jag räknade med skulle ta hela helgen att ta hand om fällde, kvistade och kapade skördaren upp medan jag lastade av den förhatliga markduken. Det är ett skådespel att se en sådan maskin jobba!

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar