lördag 19 maj 2012

Garageportar

När garaget väl beställdes kom jag på att det vore snyggt med fönster i garageportarna. Lundqvist trävaru levererar sina byggsatser med takskjutportar från Martin Door. Dessa portar är amerikanska och verkar vara av mycket hög kvalitet. De lämnar livstids garanti och är därtill världens största tillverkare av portar. Tyvärr meddelade leverantören att portar med fönster är special och leveranstiden blir därför lång. Först i augusti levereras de. Tidsplanen vi jobbar efter är att garaget skall vara stomrest innan semestern. Detta för att vi ska kunna fixa med  bland annat montering av portarna under semesterledigheten. Valet blev att lyfta ur portarna ur beställningen och finna annan leverantör.

En av de stora leverantörerna i Sverige av takskjutportar är Garageportexperten. Dessa finns representerade i Karlstad och jag bestämde mig för att åka dit för att ta mig en titt. Det märke som Garageportexperten (www.garageportexperten.se) saluför är tyska Hörmann. Dyra produkter som säljer på sitt kvalitetsrykte. Precis som när det gäller bilar så har tyskarna ett gott kvalitetsrykte och amerikanska ett mer... tvivelaktigt. När jag renoverade garaget i Linköping satte jag in en port från Skånska Byggvaror (www.skbv.se). Jag har för mig att den porten var av franskt fabrikat. Kvalitetsrykte som en Renault bland de sakkunniga... Jag monterade porten själv utan problem och den funkade oklanderligt under den tiden vi nyttjade den. Den kändes robust och kvalitetsmässigt helt ok.

När jag frågade säljaren på Garageportexperten vad som motiverar att betala 50-100% mer för en Hörmannport jämfört med en från Skånska Byggvaror kom givetvis en lång utläggning kring tyskarnas överlägsna kvalitet jämfört med amerikansk eller fransk skit. När jag bad honom visa de exakta detaljerna som särskiljer så blev det genast mer otydligt.

Min åsikt är att Hörmann är fina grejor men skillnaderna är inte så stora jämfört med de betydligt billigare som Skånska Byggvaror säljer. De amerikanska (bla Martin Door) har jag ingen erfarenhet av. Om det hade gått att få fönster i portarna från Skånska Byggvaror hade jag valt att köpa där. Nu går inte detta och jag tvingas nog köpa av premiumtillverkarna. Crawford är ett alternativ som jag också ska ta en titt på.

Utöver leverantör så är jag också osäker på om garaget skall begåvas med två portar med 2,5 m bredd, eller en port om 5 m. Att sätta in en bred port ökar tillgängligheten till garaget. Det går enkelt att placera en bil i mitten av garaget exempelvis. Nackdelen är att nästan hela gaveln öppnas och att mycket värme hinner smita ut. Dessutom tycker jag breda portar ser väldigt amerikanska ut. På gränsen till vulgo.

Portar från Skånska Byggvaror. Enligt de sakkunniga med kvalitet motsvarande en Renault.

Tyska Hörmann. Portarnas BMW. Status och ett välförtjänt(?) kvalitetsrykte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar