tisdag 1 maj 2012

1:e maj

Idag utsatte jag min klena lekamen för hederligt kroppsarbete. Imorgon kommer Magnus med sin grävmaskin och startar avtäckningen av marken. På vår tomt har det tidigare varit ute skogsmaskiner från Stora Enso för att avverka. Tyvärr var marken för sur och de tvingades avbryta tidigare än planerat. På grund av detta finns det träd kvar som borde vara borta. Dessutom ligger det rishögar kvar som nu är i vägen. Då tidsplanen börjar bli snäv så har vi inte tid att vänta på att Stora Enso ska komma tillbaka. Vi måste börja markavtäckningen. Lösningen blev alltså att jag imorse åkte till tomten med motorsågen.

Väl på plats gick det hyfsat fort att fälla träden. Nyservad motorsåg med sylvass kedja gör jobbet smidigt. Det är otroligt vad det spar tid med bra grejor. Som kuriosa kan jag också utvärdera skyddsbyxorna jag fick i bröllopspresent(!) och hjälmen med integrerat visir och hörselskydd som jag fick i julklapp. (Vad bra det är att få saker i present som man faktiskt har nytta av!) Skyddsbyxorna av fabrikat Husqvarna är förvånandsvärt tunga. Utan bälte vill de gärna kasa ner så långt att till och med Ronny och Ragge skulle bli avis. Dessutom blir det väldigt varmt med brallorna på. Dessa två nackdelar vägs dock upp av det skydd de ger. En motorsåg på fullvarv som slinter mot ett ben är förödande. Skyddbyxornas funktion är att de är vadderade med material som trasslar in sig i sågkedjan när den penetrerar byxan. Sågen stannar då omedelbart. Som tur var slapp jag pröva funktionen men jag har sett demofilmer på funktionen och det verkar funka mycket bra. Skyddshjälmen, även den Husqvarna, är mycket smidig. Mycket bättre än separata hörselskydd och glasögon. Visiret är enkelt att fälla upp eller ned vid behov. Detsamma gäller hörselskydden, som alltid är på rätt plats. Sen måste jag erkänna att jag tidigare varit slarvig med hjälm när jag använt motorsåg. Hörsel och syn har jag däremot alltid skyddat. Så det var omtänksamt av mina föräldrar att ge mig hjälmen i julklapp.

En av tjugotalet rishögar på tomten.

När jag var klar med avverkningen åkte jag först för att hämta upp familjen och sedan till våra vänner Tony och Malin för att äta lunch vid deras nybygge. De bygger också ett Götenehus, bara några kilometer från vår tomt. Vilken skön dag det blev! Utöver lunchen blev det både fika och middag tillsammans. Allt ute i det underbara vårvädret.

Imorgon drar som sagt grävjobben igång. Vi kommer åka ut på kvällen och se vad som gjorts. Det känns som om det kommer bli en hektisk period framöver. Inom åtta veckor är det tänkt att garaget skall stå stomrest på tomten.

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar