söndag 24 mars 2013

Sköna söndag

Idag har vi haft en mysig dag ute vid huset. Dagens uppgift var ganska enkel, vi skulle städa undan allt virke som samlats på hög ute i trädgården och så skulle jag kompleteringsspackla de gipsfogar som jag påbörjade igår. Detta är saker som görs snabbt och enkelt så vi passade på att skicka iväg ett meddelande till våra nya grannar Isa och Andreas för att fråga om de ville komma förbi på lite grillkorv. De tackade ja med vändande post så en stor brasa tändes vid tiotiden och vid tolv dök de upp. En skön dag med värmande sol i ansiktet, lite korv och fika och ungarna matade hunden Alba med mariekex. Vad mer kan man begära av en söndag?

När vi varit ute så mycket så har jag fått tid att fundera på hur huset ska målas. Knutfodren är breda men består bara av två brädor spikade bredvid varandra. Det ser inte särskilt proffsigt ut men kommer säkert bli bättre med färg på. Jag funderar på om man kan hitta på något roligt med just knutfodren. Jag har försökt googla exempel på hur man skulle kunna göra för att få det att se mer rustikt ut men har inte kunnat hitta något bra. Jag föreställer mig att man spikar på något typ av listverk som målas i grön färg som kontrast mot de vita brädorna. Om någon har en bild på ett fint hus med annorlunda knutfoder får ni gärna skicka den till mig.
Spillvirke går upp i rök.

De sista lite större brädorna hamnar på släpkärran för ytterligare en tur till vårt favoritställe med så härligt serviceinriktad personal. 
Knutfoder bestående av två parallella brädor. Hur ska jag kunna göra något fint av detta?  Jag funderar också på om den horisontella brädan som löper under fönstren ska målas vit för att ytterligare förstärka skillnaden stående och liggande panel. Det sitter en vit plåt där redan så  det kommer att bli en vit linje där men jag tror att det kan vara fint att förstärka detta. Tål att tänkas på. 
/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar