fredag 8 mars 2013

Byggmöte

Idag var det stormöte ute vid huset. Thomas hade kallat in snickare, målare, rörmokare, elektriker, plattsättare och mig. Vi gick igenom alla rum för att hitta eventuella problem och räta ut alla frågetecken som kan finnas. Inflytt är nu bokad till vecka 16 med besiktning på torsdagen i samma vecka. Det betyder att det enbart är 41 dygn kvar till flytt. 41 dygn är inte mycket, 984 timmar eller 59040 minuter. Under mötet konstaterades att det är dåligt med tid, såklart. Ingen överraskning direkt. Jag misstänker att även om vi satt inflytt till sista juli så hade det blivit stressigt sista veckorna. I slutändan så gav alla ett knorrande ok till besiktning den 18:e april och inflytt därefter. De enda som inte klagar på tiden är våra snickar, de har koll på läget vilket som vanligt känns väldigt tryggt. Mötet var bra, jag tror att läget är under hyfsad kontroll.

Ett av de större problemen som diskuterades under mötet är de paneltak vi sätter in i alla rum. De blir jättefina i de mindre rummen men i allrummet på övervåningen så är det fullängder vilket ställer till problem. Panelen är då så lång att de blir omöjliga att fasa ihop pga av att de är skeva. De har även slagit sig vilket gör att kortändarna inte går att få ihop. Det är förmoppningsvis enbart allrummet där detta ställer till problem, då det är så långt att man måste fasa ihop flera stycken på längden. Thomas lovade att hitta en lösning på detta. Han skulle också fixa så att det finns vatten när det är dags att sätta kakel och klinker. Det är många saker som måste klaffa de här sista veckorna då det kommer att drälla av hantverkare i huset.

Jag avslutade dagen med att ringa till Sävedalens färg och gjorde avrop på alla tapeter och färg. De ska skickas på måndag och bör levereras på onsdag. Jag ska även avropa kakel och klinker men där har jag några frågor kvar att fundera på. Det är badrummet på nedervåningen som ställer till det. Det visar sig att våra 20*20 plattor inte blir bra i duschen, fallet gör att fogarna kommer att bli ojämna med så stora plattor. Helst ska man välja 10*10 plattor istället men jag har inte lust att ha olika plattor. Jag ska ta en sväng förbi någon affär för att få inspiration.

Paneltak i sovrummet, det blir superfint och mysigt. Väldigt ombonat. Till veckan läggs alla parkettgolv in och nästa vecka spacklas väggarna. Det händer oerhört mycket nu...
 /Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar