torsdag 23 augusti 2012

Nordsjöfärg, jag tror vi har en vinnare

Jag säger fortfarande "tror" för det här med färgval gör mig tokig. Äntligen har jag listat ut hemligheten bakom vackra gröna nyanser målade på träfasad i skogsmiljö. Det krävs väldigt mycket gult i färgen för att det ska bli fint. Så fort det är lite mindre mängd gult i färgen så blir det kallt och blåaktigt i tonen. Det som är fint inomhus när jag står i färgaffären fungerar inte alls när jag kommer ut och målar det på riktigt. Om vi nu vågar oss på en grön fasad så är vinnaren... trummvirvel... S2010-G90Y!!! Den är ganska mild grön färg med en varm ton eftersom det är mycket gult i färgen.

Från vänster ser vi S2005-G70Y, S2010-G50Y, S3010-G90Y, S2010-G90Y, S2010-G80Y och S2005-G90Y. Den färg jag känner skulle passa bäst är den fjärde från vänster, precis till höger om fönstren. Observera att de tre färgerna till höger fortfarande var våta när jag tog bilden så jag tror att de blir lite mer dova i färgen när de är helt torra.

Det är inte många som målar sina hus gröna. Är vi fel ute med val av färg? Är färgen så vågad att vi tröttnar på den? Det är mycket pengar och framför allt MYCKET jobb att måla ett så stort hus så jag vill inte ångra mig. Mitt sista test är att måla en större yta på garaget för att verkligen känna om det är rätt färg, sen får vi avvakta med definitiv beställning tills huset står på plats.

Inspiration, apoteket i Vadstena.
 
När jag kom ut till huset idag så hade en av byggkillarna fixat en brasa. Han hade hämtat sin egen eldkorg och ved och det sprakade så härligt när jag kom dit. Det är så oerhört hemtrevligt på vår tomt och med lite doft av eld så blev det än bättre. 
Byggarmys!
Ungarna och jag plockade blåbär och ikväll har vi bakat en paj. Mat som växer vilt bara några meter från ytterdörren. Det ska bli så fantastiskt att flytta ut. Målbilden är att vi firar Andreas födelsedag den 12:e mars i inflyttat hus. Nu börjar det bli verklighet.
Ett blåbär plockar blåbär.

Alicia grubblar över hur bajset ska ta sig ner från toaletten till röret i diket.
/Carro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar