måndag 28 januari 2013

Rördragardagar

Nu har snickarna stängt av de värmefläktar som producerat en värme som skulle få vilken finsk bastubadare som helst att be om att få glänta på ett fönster. När jag var i huset igår kom jag iförd underställ, byxor fleecetröja och tjock jacka. Jag är van med att stå i kyla och med stenfrusna fingrar försöka fixa det som ska göras. I den våldsamma värme som rådde i kåken påbörjades en strippshow som slutade med att jag stod i understället och jobbade. Med tanken på att jobba vidare i endast kallingarna. Nåväl, idag var det mer rimlig temperatur från golvvärmen och jag kunde, iförd snickarkläderna, göra klart högtalarinstallationen på nedre plan. Det blir sex stycken högtalare i taket fördelat jämnt mellan kök, vardagsrum och bibliotek. Drygt 120 meter rör drogs i tak och väggar. Jag har valt att sätta högtalaruttag i alla rum som har högtalare. Dessutom går rör till mediacentralen, som är placerad under trappen. Det innebär att valmöjlighet finns gällande förstärkarnas placering. Helst vill vi ha dem dolda. Frågan är bara om det är irriterande att inte ha någon fysisk volymknapp i rummet? Att leta efter mobilen eller iPaden för att sänka, eller höja i bryggan inför smäktande refräng, känns tålamodsprövande.

Rörmokaren har varit på plats under dagen och fixat avlopp i badrummet. Allt går fort just nu. Rörmokaren och elektrikern behöver fixa sina installationer innan väggar och tak täcks med skivor.

Imorgon fortsätter jag arbetet med högtalarinstallation på övervåningen. Badrum och allrum står på tur.

Schematisk ritning över högtalarinstallation på nedre vån
I utrymmet under trappen kommer det bli mediarum.  Här dosor för högtalarkabel till de olika rummen
Sonance TR 623 kommer monteras i taket.

Avloppsrör på plats i mellanbjälklaget
En av två brunnar i badrummet samt avlopp för toastol. 

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar