Idag var jag ute en sväng och installerade eldriften till den ena av garageportarna. Den andra fick sin motor innan svinkopporna slog till. Motorerna gör sitt jobb oklanderligt. Möjligtvis går portarna relativt långsamt. Hoppas räckvidden är bra på fjärrkontrollerna, så att det går att påbörja öppningen en bit från porten. Jag programmerade dessutom fjärrkontrollerna och kodsatsen på utsidan väggen. Fjärrkontrollerna känns en smula smäckiga och jag undrar hur länge de kommer hålla? När det gäller kodsatsen på utsidan så är den till för att öppna portarna när inte fjärrkontrollerna finns tillgängliga. Jag valde att lägga till en sådan eftersom jag inser att jag kommer bli vansinnig när fjärrkontrollen ligger i bilen och bilen är låst och bilens nyckel ligger... Ja, ni inser själv. En miss med dessa kodsatser är att varje port kräver sin unika kod. Det känns omständigt. Jag trodde att samma kod kunde användas och sedan ett val för vilken port som ska manövreras. Kodsatsen fixar att styra upp till nio garageportar. Stackars sate som behöver ha koll på nio unika koder... I övrigt håller portarna god kvalitet och känns solida. Vi är mycket nöjda över att vi valde till fönster. Det gör mycket för utseendet.
Då vädret var halvrisigt valde jag att jobba vidare inomhus. Isolering blev temat. Först liggande 45 mm, sedan stående 95 mm. Därefter ska plast sättas upp och avslutningsvis liggande 45 mm. Fördelen att ha isoleringen på detta vis är att inga köldbryggor uppstår. Inga reglar genomlöper hela väggens tjocklek och skarvarna i isoleringen hamnar på olika ställen. Lite småirriterande grej gällande garagebyggsatsen är att det är 20 mm för mycket utrymme mellan syll och hammarband. Jag vet inte om ambitionen är hos Lundqvist trävaru att väggblocken exakt ska rymma två isoleringsskivor på höjden och att det blivit fel? Alternativt har de inte tänkt på detta när måtten sattes på väggblocken. För det är givna måttintervall på höjden. Nu får jag skära till 20 mm breda isoeleringsremsor för att det ska passa bra. Jorden går inte under för detta men det är ett extramoment som egentligen inte skulle behövas.
Elmotor Hörmann ProMatic. Mjukt och tyst färdas porten, om än något långsamt. |
Isolering. Gul och fin. |
Retsamma tjugo millimeter |
Kodsats Hörmann FCT 10b för utvändig stryrning av portarna. Snyggt utförande. |
/Andreas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar