onsdag 26 september 2012

Hammarö stadsnät

På bonnvischan, där jag och Carro bestämt oss för att bo, är det ofta krångel med internet, mobiltelefoni och TV. Det är dålig täckning som brukar ställa till det. Vi hade problemet vid vårt förra boende på slätten utanför Linköping. TV-mottagningen krånglade vid dåligt väder och mobilen funkade om samtalet genomfördes på hallen i andra våningen. Helst då nära fönstret. Att hitta bra lösningar på de olika problemen är förenat med bök och stök. Mobilen kan möjligtvis lösas med någon form av riktantenn som förstärker signalen mellan mobil och närmsta mast. TV:n går säkert också att lösa med kraftig antenn högt upp. För internet används ofta ADSL på landsbygden. Tekniken funkar okej men kräver telefonlina. Vi hoppas slippa dra in telefonledning till huset, då det är dyrt med anslutningen.

Med erfarenhet av sakerna ovan var det mycket glädjande att efter samtal med Hammarö kommun få information om att vi kommer få fiberanslutning till vårt hus. Detta i samband med att den kommunala VA-stammen dras fram. Eller få och få, det kostar 18900 riksdaler. För dessa pengar löser vi internet, TV och telefoni i en smäll. Smidigt. Nu krävs det studier i ämnet innan vi bestämmer vilka abonnemang vi ska ha och hur allt ska arrangeras. Jag har tagit mig en titt på www.hammarostadsnat.se och försökt skapa mig en bild av vad vi erbjuds. Jag kan dock alldeles för lite om ämnet för att bedöma vad som är bra eller ej. Oavsett vilket, så är jag övertygad om att fiber är rätt lösning för oss. Det känns verkligen uråldrigt att dra in koppartråd för telefonen och skruva upp TV-antenn på taket.

Bild hämtad från Hammarö stadsnäts hemsida. Give me the future!!!
/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar