fredag 30 november 2012

Byggmöte med lysande idéer

I garaget hölls idag byggmöte med Robbans bygg. Tidigare under dagen hade Robban träffat säljaren Thomas för att diskutera olika frågor. En av dem var samordningsansvaret. Frågan aktualiserades i och med plåttaksmissen som nyligen gjordes. Nu är ärendet utrett och jag förväntar mig att det inte händer igen. Samordningsrollen är viktig för att jobbet med huset ska flyta på.

Under mötet som jag hade med Robbans bygg passade jag på att ställa frågor kring den trapp som jag vill ha byggd till loftet på garaget. De kommer återkomma med svar kring vad det kommer kosta att få den byggd. Vi har två specialjobb framför oss också. Ett är att dra rör för den högtalarinstallation som kommer göras i huset. Kök, vardagsrum/matplats, bibliotek, allrum och badrum kommer få högtalare i taket. Jag kommer utföra detta jobb och behöver tajma in det med snickarna. Det andra specialjobbet är rätt så kul. Och praktiskt. I hallen kommer vi ha en kristallkrona hängande mitt i rummet. Hallen har mycket hög takhöjd och kristallkronan kommer även den hamna högt upp i luften för att synas snyggt genom fönstren på övervåningen. Att byta glödlampa är något som endast den livströtte ska syssla med. Förmodligen krävs byggnadsställning för att göra detta säkert. Vår idé är att göra ett spel så att det går att fira ned kristallkronan vid behov. Själva konstruktionen består av ett rör som löper ovanför innertaket. Rörets ena ände mynnar ut genom taket vid kristallkronans infästning. Den andra änden mynnar ut i en garderob där en winsch placeras. Genom att dra en wire och kabel genom röret går det att fira kronan upp och ner. Fiffigt va? Min nästa idé är att med hjälp av fjärrkontroll brutalt kunna frigöra kristallkronan om objudna gäster dyker upp i hallen...

En idé som jag glömde att ta upp på byggmötet är tvättnedkastet. Mitt och Carros sovrum ligger rakt ovanför tvättstugan. Ett hål genom golvet skulle vara en elegant lösning för att hantera smutstvätt! Hålet kan placeras i någon av garderoberna, vi vill ju inte själva ramla ned. En tvättkorg nedanför och vi har ett välfungerande tvättsystem.

Robbans bygg känns som ett stabilt och seriöst företag. Vi känner förtroende för både ägare och snickare. Hoppas de lever upp till våra högt uppskruvade förväntningar.

Kristallkronan ska hänga i höjd med det stora fönstret. Känns inte så smidigt att släpa in byggnadsställning när glödlampor går sönder. Spel med winsch är medicinen!
Snickarna jobbar med det utvändiga just nu. Vindskivor, tätskikt ovanpå glasverandan och fix med strö- och bärläkt är ett axplock av vad som gjorts.
Glasverandan har fått papp som tak. Falsad plåt kommer inom kort. Sedan balkong ovanpå detta.
/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar