torsdag 7 juni 2012

Garageleveransen närmar sig!

Den 18:e, alltså om lite drygt en arbetsvecka, levereras garaget. Med det i åtanke var vi på banken och startade byggkreditivet samt betalade fakturan till Lundqvist Trävaru för garagebyggsatsen. Hoppas nu att kvalitén på grejorna är lika hög som kvalitén på servicen från dem. Självklart har det varit kantat av administrativt krångel inför byggnationen av garaget. Vid det tekniska samrådet med kommunen i fredags krävdes det att vi har tecknat byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd innan startbesked medges. Både jag och kontrollansvarige reagerade på att detta krävs för garaget men kommunen backade inte. Det bisarra i resonemanget är att det är jag som ska färdigställa garaget. Det innebär att jag får stämma mig själv med hjälp av färdigställandeskyddet om det inte blir klart... Byråkrati i sin mest sanslösa form. Nåväl, regler är till för att följas, antar jag, så jag har lyckats få tag på alla papper som krävs och skickat in dem till kommunen. Hoppas att allt är ok nu, så att startbesked medges, annars spricker tidsplanen.

Sweco var på tomten idag och gjorde utsättning av både garage och hus. På tisdag kommer det vara klart för att påbörja bottenplattan till garaget. Det ska bli spännande att se hur lång tid Swecos pinnar får stå i lod innan dumpersen gör mos av dem. Det ska även bli spännande att se hur det skall gå med koordineringen av bygget när det kommer fler hantverkare till platsen än de som redan är där. Gränssnittet mellan grovberedningen, som Magnus utför, och förbedelsen för bottenplattan, som Kennet Karlsson bygg står för, känns inte kristallklar precis. Och alla ringer byggherren när det blir rörigt. Vem ringer byggherren när det är rörigt? Psykologen..?

Fix, flukt och flugor. Utsättning, ännu en subkultur att lära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar