tisdag 21 februari 2012

Familjen Björcks garageblogg!

Då Carro knappast kommer blogga flitigt om det garage som skall uppföras, så tar jag tillfället i akt. Jag förstår faktiskt inte varför vår blogg heter "Familjen Björcks husblogg" när garaget är det väsentliga?!?

Det som jag tycker sved mest när vi flyttade från vårt hus i Linköping var att lämna det garage som jag precis renoverat/skapat. I Linköping hade vi ett gårdshus, som bestod av cirka femtio kvadratmeter golvyta plus ett loft. Bottenplan användes av den förra ägaren som kermikverkstad med tillhörande butik. Övervåningen, eller loftet, var en oisolerad vind. Under min föräldraledighet med Alicia passade jag på att bygga om gårdshuset till ett fint garage. Vita väggar, klinker på golvet, fina arbetsbänkar och spotlights i taket. Precis så som jag vil ha det, med andra ord.



Det garage vi kommer få nu blir betydligt större än det i Linköping. Bygglovsansökan kommer förmodligen innehålla ett garage om 8,5 x 12,1 m. En takvinkel om 38 grader medger ett loft, tänkt att bli ett gästrum. Det lutar åt att Lundqvist trävaru (www.lundqvisttravaru.se) får leverera byggsatsen. Det blir billigare att köpa prefab-byggsats än att bygga i lösvirke. Vi kommer anlita samma snickare som bygger huset för att stomresa garaget. Kennet Karlsson bygg heter de och har ett gott rykte. Visst är det märkligt att det lönar sig att garaget byggs i Norrland och skickas på lastbil till Hammarö än att det byggs på plats?

Loftet blir cirka 45 kvm och kommer ha all nödvändig standard för att kunna bo där, det vill säga, pentry, toalett och dusch. Vi vill att det ska vara smidigt för våra gäster att kunna bo hos oss när de kommer på besök. Carro har också en dröm om att någon gång ha Bed & Breakfast, eller Bädd och Brakfest som det heter på svenska, någon gång i tiden. Då är detta loft med gästrum perfekt.

Bilden nedan visar hur en byggsats från Lundqvist trävaru kan se ut. Vårt garage kommer bli snarlikt, om än inte rött.



Planen är att garaget kommer stomresas före semestern. Vi kommer själva färdigställa allt det invändiga. Det får ta den tid det tar... Jag ser det som ett rent nöje.


/Andreas



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar