söndag 19 augusti 2012

Benders Palema

Äntligen börjar taket bli klart. Det har varit ett omfattande jobb att lägga råspont, papp, läkt och tegel. Dessutom krävs det vindskivor och diverse plåtar för att det skall vara komplett. Det har varit fullt upp med takpannorna senaste dagarna. Benders Palema med ytbehandling är den typ av panna vi lagt (art nr 020024). Hur var då Benders produkter? Till att börja med tillhandahåller Benders en bra instruktion på sin hemsida ( http://benders.se/ctxserver/picpath/public/bilder/Tak/pdf/LaggningBetong2011_LU.pdf ). Allt bra så långt. Enligt Benders är läktavståndet för aktuell takpanna 310-375 mm. När jag mätte ut avståndet mellan övre och nedre bärläkt fick jag ett avstånd om 375 mm. Då toleransen sträckte sig till just 375 mm trodde jag det skulle bli bra. Det visade sig dock att Benders sträckt sig så långt att spikhålen tangerar att synas vid detta mått. Något jag inte finner acceptabelt. Bara att riva upp de bärläkt som redan spikats och göra om. Enligt mitt tycke bör en takpanna ha ett större överlapp än att spikhålet precis täcks.

Kvaliteten på pannorna är mycket ojämn. Förvånandsvärt många pannor kasserades på grund av sprickbildningar och färgsläpp. Jag trodde i min enfald att alla betongpannor var genomfärgade i den nyans som önskas men så verkar inte fallet vara. Hur står de emot mekaniskt slitage, exempelvis en stege när de endast har en tunn behandlad yta?

 De defekter som återfanns på flera pannor är att lacken på ytan släppt och en grov ful yta istället uppenbarat sig. Inte vackert. Jag finner det förvånande att en kvalitetstillverkare, som Benders utger sig för att vara, släpper igenom denna typ av brister i sin produktion. När det gäller sprickor i pannorna så kan det inte uteslutas att frakten varit omild. Dock återfanns många av de defekta pannorna mitt på fraktpallen. Ett skyddat läge, med andra ord. Sprickorna hittades som svaga krackeleringar längs pannans mitt och vid belastning sprack de itu. Inget vidare att missa detta vid läggningen, för att pannorna sedan spricker när vintern och frosten kommer.

Benders har informerats om att detta är publicerat och är välkomna att bemöta kritiken.

Rejäla färgsläpp. Något har uppenbarligen gått fel i Benders produtktionsprocess.
Defekt ytfinish.
Ena sidan av taket klart. Återstår att se om takpannorna räcker till andra sidan med tanke på den stora kassationsmängden.


/Andreas

3 kommentarer:

  1. Heisann fantastisk blogg! Jeg har kjøpt eksakt samme garage fra Lundqvist og leser garasjedelen deres med stor interesse. Jeg skal til å begynne å legge Benders pannor på taket denne uken. Hvor ofte spikret/skrudde du pannorna på garaget?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Kul att du uppskattar bloggen! Pannorna är spikade de två yttersta varven på taket. De har legat stadigt under vinterstormarna som varit.

    Hälsningar

    Andreas

    SvaraRadera
  3. Har också köpt benders pannor och är jätte missnöjd.
    De spricker på mitten.
    även höger ner lossnar på pannan.
    när vi går upp på taket så måste jag byta minst 5 pannor,
    Jag rekommenderar INTE benders.
    Med vänlig hälsning Mikael

    SvaraRadera