måndag 18 februari 2013

Högtalare

Hifiklubben i Karlstad fick idag ta emot ett besök av mig. Jag har planer att fälla in högtalarna till hembion i väggen. Lösningen att fälla in högtalarna är estetiskt tilltalande och har ofta hög WAF (http://sv.wikipedia.org/wiki/WAF). På nedervåningen fälls högtalarna in i taket och där har jag alla högtalare sedan tidigare. Hifiklubben tycker jag har en kunnig personal och bra produkter. Det är mycket roligare att göra inköpen i en butik där personalen har lite koll, till skillnad från stormarknaderna. De högtalare jag är intresserade av heter Bower & Wilkins CWM 664. I mitt tycke exklusiva prylar men i audiofilernas värld så är det nog rena nybörjarutrustningen. Jag minns när jag köpte takhögtalare till vårt förra hus. En liten butik som heter Lefflers i Linköping levererade grejorna. När jag stod vid kassan och tog ett svidande djupt tag i plånboken sa säljaren att det var helt okej instegshögtalare jag köper... De dyraste högtalarna som presenteras på Hifiklubbens hemsida heter Dali Megaline. Nätta 299800:- kostar de. För de pengarna får jag åtta stycken högtalare av den sort jag är intresserad av. Och en ny Volvo V70... Undrar förresten varför de kostar just 299800:-? Tycker gräddan av audiofiler att det börjar spåra ur om prislappen går över trehundra lax?

Under kvällen roade jag mig med att skapa utrymme för centerhögtalaren i väggen som den ska sitta i. Väggen är verkligen späckad av kablar och vattenrör. Nu har jag i varje fall växlat av två reglar och skapat ett utrymme som får agera högtalarlåda.

Bower & Wilkins CWM 664
Utrymme för montage av högtalare.
/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar