onsdag 31 oktober 2012

Konradssons kakel

Idag åkte jag och Alexander till Colorama här i Karlstad för att titta på kakel och klinker. Alexander roade sig med att förstöra inredningen i affären och jag försökte titta på plattor. I Götenehus standard ingår vissa kakel och klinkerplattor till badrum, kök, entré och tvättstuga. Jag måste erkänna att jag inte är någon stor entusiast av klinkergolv, det är oftast ett dåligt försök att försöka efterlikna riktig sten.Varför inte då lägga riktig sten? När man bygger ett prefabhus är svaret att det skulle bli förbaskat snordyrt. Men trots min något aviga inställning till klinker så tror jag att vi kan få till golven utan att avvika från standardutbudet.

I entrén och kapprum lutar det åt standardplattan Marte i storlek 30*30. Den var väldigt ojämn i färgen och såg nästan ut som sten. Jag funderar på att lägga den i tegelmönster med fog i liknande färg.
Marte reggio di luna grå
I de båda badrummen och tvättstugan blir det med största sannolikhet ett schackrutigt mönster. Till de här rummen passade, kors i taket, en standardplatta som heter Caldero. Den är helt jämn i färgen och försöker inte likna sten, det är mer en kakelplatta för golvet.

Caldero, ser ut som vanligt kakel. 20*20 cm.

Så här föreställer jag mig att det ska se ut när det är klart.
Till väggarna är det mycket svårare. Inget kakel är anpassat för vår sekelskiftesstil. Det är bara stora plattor som ser alldeles för moderna ut. Inte snyggt alls. Min plan är att jag ska plocka bort de stora plattorna (värdet man får tillbaks är 175 kr/kvm och då kan man anta att plattan egentligen kostar runt 300 kr/kvm) och sen lägga till vanliga blanka 15*15 eller 20*20 kakel som rent teoretiskt borde vara billigare än de stora plattorna. Med lite rabatt kanske man kan få dem för 175 kr/kvm. Kostnadsneutralt är mitt ledord i detta fall. Jag föreställer mig att det kommer att se ut precis som på bilden ovan när vi är klara. Och jag hoppas verkligen att vi kan göra det utan att lägga till några pengar.

Samma sak måste vi göra i köket. Vi väljer bort standardplattan som heter Rib och får tillbaks 235 kr/kvm. Det måste finnas en fin platta i mer gammal stil som passar bättre.

Inspiration till köket, panel och fint kakel.
/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar