söndag 23 september 2012

Portar på plats!

Inte ens en saftig förkylning kunde stoppa mig. Tidigt imorse trotsade jag huvudvärk, frossa och halsont och släpade mig ut till tomten för att få upp garageportarna.

Det finns teorier skrivna gällande inlärningskurvor. Mellan första och andra gången som ett likadant moment utförs brukar tiden halveras enligt dessa teorier (nästa halvering kommer efter 2^2=4, 4^2=16 osv...). Det verkar stämma väl. Det gick fort att komma lika långt på den andra porten som jag kommit på den första. Sedan, mellan harklingar, hostningar och svettningar, började det roliga jobbet med att sätta upp portbladen. Det gick fort och var smidigt. Återstår att göra, nu när portarna är på plats, är att installera dragfjädrarna och elmotorerna. Det kan vara praktiskt att ha portarna öppningsbara.

Caroline växlade av mig efter portinstallationen och målade den södra gaveln. Det är nu inte mycket kvar innan hela garaget är grundmålat. Tyvärr gäckar vädret oss. Att det börjar regna samtidigt som målarsakerna ställs fram är lika säkert som regnet till midsommarlunchen.
Första portbladet uppsatt
Det är ett kul jobb att se portarna växa fram.
Färdigt resultat. Två stycken takskjutportar i klassisk stil. Med spröjs även i fönstren kommer garaget bli fint.
Måla, måla, måla. Regna, regna, regna.

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar