lördag 8 september 2012

Flyttvecka

Uppdateringarna har varit få i bloggen under veckan. Det beror på att det varit en tämligen händelselös vecka... Jag har mest flyttat saker på tomten. Byggnadsställningar har flyttats och material som legat under pressenningar på tomten har flyttats in under tak. Ett tidskrävande jobb. Därtill inte så produktivt. Fast det måste göras. Veckans höjdpunkt var att köra grävmaskin. Det är kul på allvar! Vi tar emot stora mängder jordmassor till tomten. I fredags kom ytterligare fyrtio ton. Dessa massor måste puffas undan från lossningsplatsen annars får inte nästa lass plats. Magnus, som kör grävmaskinen, är endast på tomten tisdag till torsdag. Därför fick jag nöjet att gräva undan de fyrtio tonnen med jord. Det gick fint. Helt vansinnigt vilken kraft det är i en större grävmaskin.

En mindre kul upplevelse var dagens besök på Byggmax. Jag förbannar mig över att jag åkte till detta ställe en lördag förmiddag. Halva Karlstad hade valt att åka till Byggmax med sina släpvagneförsedda bilar för att köpa krokigt virke. För det är vad som erbjuds, krokigt virke. En vara som det definitivt inte är värt att köa för. Gips- och OSB-skivorna -som vi också köpte, verkar dock vara av bättre kvalitet. Nä, något mer besök på Byggmax drive in-anläggning blir det nog inte på ett tag. Har ännu inte hittat någon bygghandel jag är nöjd med i Karlstad. Beijer ligger geografiskt rätt och har ett digert utbud, men de står på randen till ockerverksamhet. Horribla priser där.

Virket som köptes på Byggmax änvänds för att regla upp gavelspetsarna. Idag hann jag regla upp för ett fönster på den norra gaveln. Imorgon fortsätter bygget med att sätta upp ytterpanel och installera fönster. Sedan borde den norra gavelspetsen vara tät.

Vad döljer sig under täcket..?

Isolering inflyttad. Ett vedervärdigt matierial att hantera. Rethostan kommer som ett brev på posten.
Rivning av byggnadsställning
Två tum två och två tum sex av låg kvalitet. Fast billigt var det.
Byggandet går så långsamt att till och med vår energiske son kroknar.
Dagens höjdpunkt!
En snabb sväng till höger och några månader av byggnation är förgäves. Barnvagnen var tom och ungarna evakuerade medan jag körde...

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar