söndag 14 oktober 2012

Robban, Konrad & Säve


Det har varit en händelserik helg, dock inte i husbyggandets tecken. I fredags utökades vår lilla släkt med en kusin som hade en väldig brådska till världen. Andreas ryckte ut mitt i natten och döm om hans förvåning när bebisen landade i hans famn. Men vilken fantastisk upplevelse. Lite chockartat förlöpte fredagen i övrigt i hemmamysets tecken och vi skålade i pommac med barnen. Lördagen spenderades i gammelmorfar Eriks källare. Jag och Andreas städade inför den stundande försäljningen av huset som stått tomt sedan Erik dog i våras. Det är ett fint 50-tals hus med inredningen orörd sedan inflytten. Kul att se hur huset använts och åldrats med värdighet. Det finns några möbler i huset som vi ska ta över och ha i vårt hus, bland annat en liten kökssoffa som är väldigt söt. Den ska Alicia få ha på sitt rum. Med ett kilo svart sot i lungorna stupade vi igår i säng för att idag inse att regnet öser ner och det är ungefär fem plusgrader ute. Andreas gav sig ändå ut till garaget för att få in lite isolering i väggarna. Jag lade snabbt ner mina planer på att måla och höll mig inne i lägenheten med barnen istället.

Vi har fått en ny snickare till huset, tredje i ordningen. Firman heter Robbans Bygg och håller till på Hammarö. Det är en fördel att han finns i närheten så att det blir smidigt, både för honom och för oss, under byggets gång. Vi håller tummarna att vi har ett påskrivet kontrakt imorgon. Andreas har träffat honom två gånger och även besökt ett av hans referenshus som han byggt. Kvalitetsmässigt var det helt ok och han verkar vara en pålitlig kille med engagemang i sitt snickeri. Vi hoppas att han kan leva upp till våra förväntningar.

Jag har varit i kontakt med Konradssons kakel som levererar allt klinker och kakel till huset. De har huvudkontor i Jönköping där de även har en utställning som man kan besöka. Jag tyckte inte att det kändes rimligt att behöva åka hela vägen till Jönköping för att bestämma kaklet på toaletterna. Efter en kort diskussion med kontaktpersonen på Konradssons så har vi fått tillåtelse att istället ha all kontakt med Colorama som ligger här i stan. Det kändes verkligen skönt, man behöver någon att diskutera med och att se på kakelplattorna i verkligheten och inte bara i en katalog. Jag tror att vi kan få till både golv och väggar till standardpris. De plattor som ingår standard i husbyggsatsen är lite för moderna för att passa i vårt hus, men det ska nog gå att få till. Det enda som oroar mig är klinkret i entrén. Det är oerhört viktigt att man får rätt intryck när man kommer in. Jag återkommer i ämnet när jag har haft kontakt med Colorama. De kanske har någon superbra idé.

Jag har även haft kontakt med Sävedalens färg i Göteborg. De levererar samtliga tapeter och färg till huset. De var väldigt tillmötesgående och förstod vad jag försökte åstadkomma stilmässigt. Vi skulle hålla kontakten via mail och telefon, det borde fungera då alla tapeter finns att titta på i vilken färgaffär som helst. Vi fick tips om Durotapeter och Fiona som ska vara bra och prisvärda. Man har en väldigt liten budget om man ska hålla sig till standardpriset men jag hoppas kunna hålla en hyfsad kontroll på kostnaden. Kanske får jag lägga till lite för entrén som jag tycker är extra viktig och kanske köket, men övriga rum borde gå att få till med standardutbudet.
Duros serie Atmosfär. Vardagsrummet eller sovrummet kanske?


Även detta är Duros Atmosfär. Randigt är klassiskt i vardagsrummet.
Boråstapeter, Karlslund. Fantastisk tapet som skulle passa i entrén men priset är ungefär dubbelt så mycket jämfört med Götenehus budget. 
Boråstapeter, Lace. Ligger ungefär på rätt pris Kanske kan vara något för entrén.

/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar