tisdag 26 juni 2012

Inredning i entrén

Idag har jag funderat på inredning i vår entréhall. Det är ett stort rum på ungefär 15 kvm och med en hel del möblerbar yta. Takhöjden är enorm eftersom det är öppet ända upp i nock i den främre delen av hallen. Trappen ska bli inbyggd och då blir det även där en möblerbar vägg. Jag skulle vilja att när man kommer in i huset så är det ett pampigt intryck man får, samtidigt som det är klassiskt och vackert.
Inspirationsbild hallen.

När Andreas morfar dog för ett tag sedan lämnade han en soffa efter sig, den ser ut ungefär som den på bilden. Tyget är blekt och inte så fint längre men den skulle vara fin om man klädde om den, kanske i ett vackert linnetyg från Klässbols linneväveri i Värmland.


I Götenehus standardutbud ingår det ett mycket enkelt klinkergolv till hallen. Det är inte det mest charmiga golv jag sett och vi har inte utrymme i budgeten att byta till något annat. Därför funderar jag på att köpa en riktigt stor klassisk persisk matta i blå nyans för att dölja det tråkiga klinkret. En stor matta är kanske inte det mest praktiska man kan ha i en entré, men form går före funktion som vanligt.

Vi ska ha panel i hallen och jag skulle vilja måla det i grön umbra linoljefärg. Det blir en känsla av gammalt hus och nyansen är en fantastisk varm grå. Men problemet är att alla lister i huset förmodligen blir målade i vitt med en vanlig inomhusfärg. Kanske blir skillnaden för stor och var ska man bryta någonstans??? Om panelen är grå måste även listerna vara grå och då måste fönsterfodren vara grå och då måste kanske även innerdörrar vara grå??? Det kanske inte funkar!?!

En byrå och spegel får också plats vilket är bra för förvaring av tex vintermössor och vantar när de inte används. Alternativt så ställer man ett större klädskåp i hallen där gäster kan hänga in sina kläder när de kommer. Jag funderar vidare...

Utanför hallen blir det en veranda under tak och där har jag tänkt mig en gunga i amerikansk stil som på bilden. Blandar jag för många stilar nu? Vad är klassiskt svenskt på en veranda utanför ytterdörren, kanske en skön bänk eller soffa?
Trädgårdssoffa från Gysinge, 4800 kr.


/Carro




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar