torsdag 1 november 2012

Kort om kortlingar

Vädret har varit tufft på Hammarö den senaste tiden. För några dagar sedan blåste det kuling. Det märktes när jag kom till tomten ikväll. Den tidigare så ståtliga Götenehusbanderollen var endast att likna vid en ihopskrynklad trasa slängd på marken, endast förankrad i ett av de fyra snörena. Vad som var värre är att virkeshögen med sexhundra löpmeter två-tum-treor legat helt exponerad för allt regn. I den hårda blåsten lyckade vinden slita loss presenningen och blottlägga virket. I hällregn och mörker stor jag så ikväll och försökte lösa problemet. Jag lyckades till slut få på ett skydd över brädorna. Nästa vecka flyttar jag in dem i garaget så att de får torka.

Ett snabbt besök på Byggmax gjordes också under kvällen. Drygt 50 m virke i dimension två-tum-åtta förvärvades. Jag var helt ensam på brädgården. Ingen annan kom på idén att tjacka lite virke i det pågående pissregenet. Efter att ha lossat dem från släpvagnen började jag genast med jobbet att kortla mellanbjälklaget. Att kortla innebär att sätta korta reglar som binder samman de långa parallella bjälkarna i mellanbjälklaget. Med hjälp av min nya kapsåg ställdes måttet 550 mm in mot anslaget. Sedan var det bara att kapa, slå in kortlingen och skruva fast den. Rak linje skapas med hjälp av ett uppspänt snöre.

Det var kul att börja jobba i garaget igen efter ett tags uppehåll. Mörker, regn och kyla till trots.
Kortlingar förbinder de längre reglarna i mellanbjälklaget. Att de är förskjutna beror på åtkomsten för att skruva.
Två rader med kortlingar blir det. Avståndet mellan raderna motsvarar två stycken UNI-skivor isolering.

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar