onsdag 2 maj 2012

Starten har gått!

Nu känns det äntligen som att vi är på gång på allvar i vårt projekt. Idag startade Magnus med grävjobben på tomten. Och det går undan. Grävmaskinen väger 24 ton och kan förflytta två kubikmeter massor i ett enda skoptag. Magnus har känsla för sitt yrke och jag tror och hoppas att det kommer bli riktigt bra. I första etappen kommer anslutningsväg till tomten anläggas och ytan där hus och garage skall stå täcks av. Sedan kommer det behövas sprängas och fyllas.

Anläggning av lokalgata till vår tomt.

Dagens positiva nyhet var att vägen ser ut att vara relativt smidig att anlägga. Den negativa nyheten för dagen är att de schaktmassor som jag hoppades kunna hämta på min arbetsplats inte är tillräckligt bra. Det är för mycket skräp i form av armeringsjärn och annat skrot i dem. Detta gör att det inte går att använda hjullastare för att flytta massorna. Den kommer få punktering av all vass bråte. Som tur är finns det gott om sprängsten att fylla med vid tomten och det är inte säkert att det behövs så mycket finare massor.

Imorgon fortsätter grävjobben och det skall bli spännande att se hur mycket som hinner göras på tomten medan jag vänder papper på jobbet. Någonting säger mig att det kommer bli många besök på tomten efter jobbet framöver.

/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar