torsdag 15 mars 2012

Det går framåt

Brev från Lantmäteriet.
Igår fick vi ett stort kuvert från lantmäteriet. Vi är nu officiellt ägare till fastighet Östanås 1:51. Jippi!!! Rent praktiskt betyder detta att vi nu kan ansöka om bygglov på tomten vilket är en väldigt viktig uppgift vi har framöver.

I tisdags var vi hemma hos vår Götenehussäljare Thomas i Kristinehamn för att titta på hans hus. Dels för att få lite inspiration och känsla för storlek på rummen och dels för att gå igenom det ritningsförslag som vi fått från Götenehus arkitektkontor.  

Thomas hus var väldigt fint, stort och mycket smakfullt inrett. Efter besöket bestämde vi att: Ja, vi ska ha ett oanständigt stort badrum på övervåningen. Fantasktiskt härligt lyxigt att ha ett badrum på typ 15 kvm. Även efter att man satt in bastu blir det stort och rymligt med rena spa känslan. Vi kom också fram till att vi ska ha öppet mellan matrum och vardagsrum, annars kommer vardagsrummet upplevas alltför trångt i förhållande till hur stort resten av huset är. Däremot ska vi ha någon typ av avskiljare mellan rummen så att man naturligt kan byta tapet och stil på inredning mellan kök och vardagsrum. I min fantasi är köket lantligt och mysigt medan vardagsrummet är lite mer stiligt och klassiskt i stil. Jag har också gett med mig vad gäller allrum på övervåningen. Det var första gången jag sett ett allrum som faktiskt var snyggt inrett så nu kör vi på den klassiska planlösningen på övervåningen.

Vi har som sagt fått ett ritningsförslag från Götenehus och det gick vi igenom med Thomas. Det var en hel del punkter som arkitekterna inte fångat upp. Jag antar att de har tagit något av standardhusen från Götene och gjort några modifieringar för att få det till vår storlek och stil men missat många av de detaljer som gör huset så vackert och resligt som vi vill ha det. Tex hade de satt in en enkeldörr i entrén istället för den pardörr som vi har beställt. Som den ordningssamme kvinna jag är gjorde jag såklart en lista med punkter för dem att korrigera på ritningarna. Jag hoppas att vi är tillräckligt tydliga denna gång så att de inte kan missförstå hur vi vill att huset ska se ut.

Det var ett mycket bra och produktivt möte vi hade med Thomas och det känns som om vi tog ett stort steg framåt i vårt projekt. Även om det "bara" bestod i att bestämma oss för vad vi vill på en del punkter och förtydliga andra saker som vi redan bestämt men som Götenehus inte fångat upp. Ser fram mot nästa ritningsförslag som förhoppningsvis är mer Villa Björck.

/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar