fredag 11 januari 2013

Glespanelen klar!

Glespanelen i garaget blev för några dagar sedan klar. Skönt! Det är lite meck att få dit den. Jag kontrollmätte många gånger för att försäkra mig om att panelen inte hamnade fel. Det sitter tjugofem rader med glespanel i taket. Om mall används för att få till avståndet emellan dem så kan det bli gruvligt fel. Sågas passbiten, låt säga, fem millimeter för lång så hamnar den sist uppsatta glesen tolv centimeter fel. Felmarginalen tillåts vara ca. +- 20 mm för att gipsskivorna ska gå att skruva upp. Nu övergår garagebygget i att projektera för elinstallationen. Det innebär att jag måste veta var jag vill ha strömbrytare och vägguttag. Det i sin tur innebär att jag behöver veta var jag ska placera bänkar, skåp och annat möblemang. Sådant har jag inte hunnit tänka på än.

Vad det anbelangar huset så håller plåtslagarna på att lägga bandvalsades plåten över entré på framsidan och under balkongen på baksidan. Idag uppdagades en miss som Götenehus gjort. På grundritningen finns inget rör för dagvattnet vid utbyggnaden under balkongen. Det måste fixas. Dessutom är konstruktionen för avrinningen för taket under balkongen besynnerlig. Även den bör fixas till, så det blir bättre. Beslut togs idag att entrétakets avvattning kommer bestå av hängrännor som mynnar ut i trattar där stuprören ansluter. Stuprören blir två till antalet. En på vardera sidan entrén. På ritningen var det endast en stupränna men både jag och Caroline är besatta av symmetri så nu blir det ytterligare ett stuprör, mest som dekoration. Rören blir i klenast möjliga dimension och får skarprörsvinklar. Hoppas dessa detaljer bidrar till den sekelskiftskänsla som vi eftersträvar. Bilder kommer så fort jobbet är utfört.

Garaget redo att få elinstallation och skivbeklädnad.



/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar