torsdag 19 juli 2012

Stomresning, dag 3

Planen var att börja kl 7 i morse. Hammarband och mellanreglar för isoleringen skulle sättas. Ösregn. Frukost i lugn och ro i väntan på att vädret skulle förbättras. Icke. Ny plan: Åka till Jula för att köpa ett regnställ. Jula öppnar kl 9, så det blev till att rycka i låset. In genom dörrarna i hällregn. Köpa regnställ. Och när dörrarna vid utgången öppnar sig så möts jag av... Solsken.

Väl ute vid tomten sorterade jag virkeshögarna för att kunna plocka fram hammarbanden. 45 x 145 mm, eller "två tum sex", som proffsen säger är dimensionen på dem. Lundqvist trävaru hävdar att deras byggsatser levereras med sorterade virkestravar. Överst ligger det som behövs först. Syllen. Sedan följer väggreglarna och sedan hammarbandet. Detta visade sig inte stämma i min leverans. Det krävs lite roddande i högen för att få ut rätt saker. I övrigt har byggsatsen imponerat. Det mesta passar väl och jag har knappt använt sågen. Det mesta är färdigsågat. "Pre cut-byggsatser" kallas det. De enda anmärkningar jag hittills har är att det uppstår en glipa på några milimeter mellan hammarbandet och översta två tum två-regeln på varje respektive väggblock. Det blir meckigt att isolera dessa glipor. Om det inte isoleras så kommer det ofelbart leda till köldbryggor.

Väggreglar, CC 60. Isoleringen kommer bestå av 45 mm + 95 mm + 45 mm.
Anmärkning: Varför tillåts inte hammarbandet vila på den horisontella två tum tvåan som panelen är spikad i? Det finns en glipa på ca 5 mm.

Samtidigt som stomresningen fortsätter har Magnus och Tobbe kämpat vidare med tomten och lokalgatan till området. Det går nu att greppa hur landskapet kommer se ut när vi har tuktat moder natur. Det blir läckert! Jag har spenderat mycket tid på tomten den senaste tiden och ju mer jag är där ju mer trivs jag.

Morgondagen bjuder på resning av takstolar och därtill tillhörande taklagsfest. Missa inte Stomresning, dag 4!


/Andreas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar