torsdag 26 april 2012

Lugnet före stormen

Just nu är det lugnt på bygget. Det är långhelg och vår grävmaskinist åker hem för helgen och kommer tillbaks igen på onsdag nästa vecka. Då hoppas vi att det blir full fart igen. Än så länge har ingenting hänt eftersom det ligger rishögar från tallarna på marken och de måste tas om hand innan han kan börja gräva. Det känns som om vi just nu väntar på ketchupeffekten.

För några dagar sen kom det ritningar på köket från Vedum. Vi har fått ett förslag från dem och det ser väl helt ok ut men det är inte något utöver det vanliga. Nu gäller det för oss att, helst med samma antal skåp och lådor för att inte behöva betala något mer, bygga ett kök som är helt perfekt.

Vedums förslag, vägg mot väster
Carros förslag
Det som jag inte tycker om är att man bara får en laminatskiva med i priset. Grå laminat känns inte särskilt sekelskifte och är definitivt inte det sexigaste materialet. Jag funderar på att helt plocka bort bänkskivan och sen åka till Bauhaus och köpa en billig skiva i trä istället. Om det inte går att få med det direkt från Vedum, det skulle såklart vara skönast för att slippa krångel.

En annan sak som inte känns särskilt bra är storleken på den rostfria diskbänken. Det är en minimal yta som är i metall. Jag vill ha en stor yta där man kan arbeta fritt utan att tänka på hur underlaget påverkas av vätska eller matrester.

Diskbänksväggen har jag inte fotograferat, den kommer att vara mot lokalgatan med två fönster för utsiktens skull när man står och diskar. 

 Kyl och frys ska vara inbyggda så att man ser så lite som möjligt av de tråkiga vitvarorna. Sen har vi faktiskt valt att ha vit ugn och micro. Jag är inte helt säker på att jag valt rätt men jag ska fundera en gång till. Egentligen är jag nog mest orolig att folk ska tro att vi var tvugna att snåla på de sista detaljerna för att vi förköpt oss:-) Rostfritt är inte särskilt praktiskt, lärde jag mig i Linköping, eftersom det alltid är fingeravtryck och fläckar på det. Det är inte lika snyggt i verkligheten som på bild. Jag ska nog åka till en vitvaruaffär och titta på dem i verkligheten.

Jag vill även ha ett skafferi, det hade de inte ritat in någonstans. Det finns ett högskåp som är 40 cm breda med trådbackar i som skulle passa perfekt bredvid kylen. Jag har även lagt på skåp så att det går ända upp till taket. Det blir bara en äcklig yta, damm- och fettsamlande, ovanför skåpen. Frågan är bara vad detta kommer att kosta??? Vi ska inte spräcka budgeten så det får inte bli alltför stora utsvävningar.

Vedums förslag, vägg mot öster/hall
Carros förslag
/Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar